la tortuga feliz - Reisverslag uit Pacuarito, Costa Rica van Patrick Enthoven - WaarBenJij.nu la tortuga feliz - Reisverslag uit Pacuarito, Costa Rica van Patrick Enthoven - WaarBenJij.nu

la tortuga feliz

Door: patrick Enthoven

Blijf op de hoogte en volg Patrick

06 Mei 2015 | Costa Rica, Pacuarito

Het is weer een tijdje geleden dat ik een update heb gepost, dit komt doordat ik de afgelopen 2 weken vrijwilligers werk heb gedaan op het strand in de caribische kust. Na een geweldige boottocht door de jungle kwam ik 2 weken geleden aan op het project van la tortuga feliz. Samen met vele andere vrijwilligers zorgen wij er voor dat de zee schildpad blijft bestaan. Voor het project werd 100 procent van de eieren gestroopt van het strand. La tortuga feliz zorg er voor dat de eieren op een beschermd gebied komen zodat de volgende generatie ook een zee schildpad kan bewonderen.

Elke nacht en elk uur gaat een groep vrijwilligers met een gids het strand op om de schildpadden te beschermen van de illegale stroperij. Mij eerste dag/nacht was meteen raak. Tijdens onze patrol op het strand zagen we een vers spoor van een letherback. Deze enorme schildpad zagen we even later wat hoger op het strand(dit omdat het pik donker was en je geen wit licht kon gebruiken) om een indicatie te geven alleen al de schild van een letherback is 1,61 Meter. Dit enorme beest heeft 94 eieren gelegd die we 5 km verderop in de hachery moesten brengen. Dit is geen gemakkelijke klus, maar dankzij onze inspanningen worden over 60 dagen 94 nieuwe schildpadden de grote oceaan in gestuurd. Het was niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Sommige dagen werden alle eieren gestroopt van de schildpadden die op het strand kwamen. DiT door de ongeschreven van" wie het eerst bij de schildpad komt heeft recht op de eieren " om een confrontatie te voorkomeN.

De vrijwilligers die deelnemen aan het project zijn zo aardig en gaan er allemaal voor. Ik heb hier ook flink wat nieuwe vrienden gemaakt. Overdag werkten we aan een nieuwe hachery, dit doordat de oude hachery is verpulverd door de oceaan. Er was dus altijd wat te doen op het project. Ik had geluk dat de 2 avonden die ik vrij er een fiesta in het dorp was. Het was niet meer dan een buurtfeest, maar wel erg gezellig. Het was al met al een ervaring om nooit te vergeten. Ik zou ook iedereen aanraden die naar Costa Rica gaat om dit project te bezoeken.

Binnenkort komt Fred (mijn baas) naar Costa Rica, dus gaan we de farms hier in de regio weer bezoeken. En dit weekend ga ik met wat locals naar een dorpsfeestje, ben benieuwd. Hasta luego

  • 06 Mei 2015 - 18:48

    Ria Enthoven:

    Fijn om weer wat van je te horen en goed om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad. Jullie hadden goed werk verricht en heel wat kunnen beschermen tegen stropers. Geniet nu maar van je vakantie in dat mooie land. En als Fred weer weg is hoor ik graag wat je nog gaat bezoeken.

  • 08 Mei 2015 - 22:12

    Annemiek:

    Hoi Patrick

    Wat leuk om jouw enthousiaste verhaal te lezen. Het lijkt mij een belevenis om midden in de nacht op zoek te gaan naar zo een grote schildpad. En dan zoveel eieren. Je hebt het goed naar je zin. Fijn. Nog een leuke tijd in Costa Rica.
    Lieve groetjes Annemiek

  • 09 Mei 2015 - 19:40

    W V Laarhoven :

    Wat ben ik blij dat je het goed naar je zin hebt, en wat een goed werk je doet.
    Doe je nog wel vakantie vieren, en hoop dat je veel van Costa Rica van het land zelf ziet.
    Het zal wel erg leuk zijn met je vrienden om zo samen te werken met al die schilpadden
    Verder gaat het mij goed en wens je nog heel veel plezier en tot de volgen de keer

    Groeten Oma

  • 11 Mei 2015 - 19:56

    Wil En Ineke Kester:

    Wat leuk om te horen wat je daar allemaal doet. Ik begrijp dat nu het project afgelopen is? Dan kan je vakantie gaan vieren en met je baas veel bedrijven bezoeken. Nog veel plezier in Costa Rico.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

Actief sinds 15 April 2012
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 9528

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 04 Juni 2015

terug naar Costa Rica

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: